Een website opzetten

Een website opzetten begint niet met de keuze van het CMS systeem, het ontwerp van een logo of het toepassen van je huisstijl op je website ontwerp, het begint met wat je wilt vertellen. Schrijf je verhaal eerst eens uit, en begin bij het begin.

 

Website beginnen? Begin met je verhaal.

First things first: begin met je verhaal.

Voor het eerst een website (laten) maken, of je website opnieuw opzetten kan een hele uitdaging zijn. Alle tien belangrijkste aspecten van je bedrijf bovenaan op de voorpagina plaatsen, dat lukt niet. Deel je verhaal op in stukken, en zorg voor volgorde. Begin met het allerbelangrijkste, en alléén met het allerbelangrijkste.

Deze methode is even simpel als doeltreffend:

  • Schrijf alle aspecten en trefwoorden van je bedrijf op kaartjes. Dat kun je in je eentje doen, maar ook in groepsverband. Gebruik postit plakkaartjes, of een online tool zoals Trello.
  • Groepeer de kaartjes op overeenkomstige onderwerpen.
  • Breng volgorde aan in de gegroepeerde kaartjes.
  • Laat vooral ook meewegen wat je graag doet of wat jou bedrijf uniek maakt.
  • Wees niet bang om keuzes te maken, kies je niche.

Volgens mij is deze tip goud waard; het zorgt niet alleen voor een goede site, maar ook voor een duidelijke omschrijving van waar je heen wilt met je bedrijf of als persoon. Steek er tijd en energie in, en laat je eventueel bijstaan door een goede coach of adviseur als je er niet uitkomt.

Je verhaal is de basis, je vertrekpunt voor het ontwikkelen van een huisstijl, een logo, kortom, je identiteit als bedrijf, als ZZPer of als persoon.

De sitestructuur

De sitestructuur

Heb je een duidelijk verhaal? De kunst is nu je gebruiker mee te nemen, te gidsen. Vaak wordt begonnen met het verzinnen van een menustructuur. Ik adviseer mensen te beginnen met een verhaal, en op basis daarvan een eventuele menustructuur te maken.

Voor eenvoudige sites is het soms beter een onepager te maken dan allemaal losse pagina’s. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gebruikers die op hun mobiele telefoon je website bekijken. Lekker scrollen, korte tekstjes lezen, en aan het eind van de pagina weten wat je te doen staat.

Een Call to Action noemen de marketing mensen dat. Dat mag van mij, als de gebruiker maar weet wat de volgende stap is.

Voor een webwinkel is de lijn duidelijk, van google naar website naar product naar winkelwagentje naar afrekenen.

Voor complexere sites zal een sitestructuur moeten worden ontwikkeld. Een menu bovenaan de site en klaar? Dat kan natuurlijk, maar de kans bestaat dat je site van losse stukjes aan elkaar hangt, en dat jij je hele verhaal niet hebt kunnen vertellen in de volgorde die jij belangrijk vindt.

De Gids

De Gids

Wijs iemand in je team aan als gids. Of zet af en toe tijdelijk zelf de hoed van de gids als je een éénpitter bent. De gids is degene die de grote lijnen in de gaten houdt en zorgt dat de gebruiker weet waar hij is en waar hij naar toe gaat.

Bij websites maar vooral bij het ontwikkelen van webapplicaties is het beschrijven van ‘user scenarios’ een belangrijke taak van de gids. Hoe gaat de gebruiker van de site of applicatie zijn weg vinden?

De webtekst schrijver

Sitebezoekers houden niet van lappen tekst. Zorg voor korte en heldere teksten die bovendien ook op een telefoon goed leesbaar zijn.

Zet de hoed van webtekst-schrijver op, hij schrijft kernachtig en bondig. Webteksten bevatten alleen de noodzakelijke tekst zonder zijpaden.

Goede webtekst schrijven is een kunst op zich. Daar zijn boeken over volgeschreven dus iedereen kan het leren.

Liever uitbesteden?

Neem contact op, wij helpen u graag verder.